Meest gestelde vragen

Hier vindt u de meest gestelde vragen. Heeft u een vraag over de behandeling of over de verzekering? Misschien staat het antwoord hieronder. En anders kunt u contact opnemen door te bellen naar 0610212647 of door ons een email te sturen.

Meest gestelde vragen:

Wanneer ga je naar een fysiotherapeut?Je kunt voor informatie, advies en behandeling terecht bij een fysiotherapeut als je: blessures of pijnklachten hebt, bijvoorbeeld in je armen, benen, schouders, nek of rug, wegens een (chronische) aandoening medische begeleiding nodig hebt bij beweegzorg, na een operatie of ongeval moet revalideren of vóór een operatie conditie moet opbouwen. Fysiotherapie zorgt ervoor dat je sneller herstelt en zo goed mogelijk kunt (blijven) bewegen. Met de meeste klachten kun je terecht bij een algemeen fysiotherapeut. Voor specifieke klachten of aandoeningen zijn er gespecialiseerde fysiotherapeuten. De fysiotherapeut is opgeleid om een goede diagnose te stellen. Bij twijfel verwijst hij of zij je door naar een (huis)arts. In de meeste gevallen kun je direct bij een fysiotherapeut terecht. Je hoeft dus niet eerst naar de huisarts.
Wat doet een fysiotherapeut?De fysiotherapeut is de expert in houding en beweging. Hij helpt je bij het voorkomen, verhelpen of verminderen van je lichamelijke klachten en zorgt ervoor dat je weer optimaal kunt bewegen. De zorg van een fysiotherapeut past bij jouw persoonlijke situatie en is gericht op het doel dat jij wilt bereiken. Bij de eerste afspraak wil de fysiotherapeut middels een screening/intake precies weten wat je lichamelijke klachten zijn. Zo kan hij vaststellen of je gebaat bent bij fysiotherapie of eerst naar je huisarts moet. Zo’n uitgebreid gesprek is niet nodig als je door de huisarts of medisch specialist bent doorverwezen naar een fysiotherapeut. Als duidelijk is dat fysiotherapie je kan helpen, ga je samen met je fysiotherapeut middels een lichamelijk onderzoek op zoek naar de mogelijke oorzaken van je klachten. Hij wil ook weten wat je persoonlijke doelen zijn. Wat hoop je met de behandeling te bereiken? Wat wil je (weer) kunnen? De fysiotherapeut onderzoekt waar je last van hebt, en kijkt welke invloed je klacht of aandoening heeft op je houding en de manier waarop je je lichaam beweegt. Als de fysiotherapeut een diagnose heeft gesteld, bespreekt hij met jou het behandelplan. Fysiotherapeutische behandeling past bij jouw persoonlijke situatie en is gericht op het doel dat jij wilt bereiken.
Hoe lang duurt een behandeling?Een behandeling duurt 30 minuten.
Hoeveel behandelingen heb ik nodig?Dit is afhankelijk van uw klacht/aandoening, het effect van de behandeling en uw eigen bijdrage aan uw herstel.
Heb ik een verwijzing nodig van een huisarts of specialist?Nee, u heeft geen verwijzing of verwijsbriefje meer nodig voor fysiotherapie. Wij zijn “direct toegankelijk (DTF)”. U mag zelf beslissen bij welke fysiotherapeut u een afspraak wilt maken. Een uitzondering hierop is de situatie bij chronische klachten, aangezien deze alleen vanuit de basisverzekering vergoed worden wanneer er een verwijzing van een arts of specialist aanwezig is. De verwijzend arts/specialist bepaalt namelijk of u een chronische indicatie heeft.
Wordt fysiotherapie voor mij vergoed? En hoeveel behandelingen krijg ik dan vergoed?Of fysiotherapie voor u wordt vergoed en hoeveel behandelingen dat zullen zijn, is afhankelijk van hoe u aanvullend verzekerd bent. Controleer hiervoor uw polisgegevens bij uw zorgverzekeraar. Aan de hand van uw BSN nummer kunnen wij dit ook voor u bekijken. Wij houden de aantallen voor u bij in ons systeem en zullen u waarschuwen als de behandelingen voor eigen rekening komen. Het blijft echter uw eigen verantwoordelijkheid. U dient altijd zelf in de gaten te houden hoeveel behandelingen u nog vergoedt krijgt van uw zorgverzekeraar. Wij kunnen namelijk niet zien of u al eerder in hetzelfde jaar fysiotherapie heeft gehad bij collega’s, welke ook worden meegeteld door uw verzekering.

Indien u alleen een basisverzekering heeft, kunnen de behandelingen niet aan uw zorgverzekeraar gefactureerd worden. U zult dan een particuliere nota van ons ontvangen. U dient een aanvullende zorgverzekering af te sluiten om fysiotherapie vergoed te krijgen. Kijk dus goed uw polis na voordat u voor verassingen komt te staan. In sommige gevallen wordt fysiotherapie wel vanuit de basisverzekering vergoed. De dekking voor fysiotherapie vanuit de basisverzekering verschilt en is afhankelijk van de leeftijd en of de patiënt onder een chronische indicatie valt. Meer informatie over vergoedingen vindt u op zorgwijzer.nl

Wanneer wordt mijn klacht als een chronische indicatie beschouwd en vergoed?De overheid heeft een lijst samengesteld met chronische indicaties. Als u een chronische indicatie heeft en u bent aanvullend verzekerd dan worden de eerste 20 behandelingen vanuit de aanvullende verzekering vergoed, of het aantal waarvoor u verzekerd bent indien dit minder is dan 20. Bent u niet aanvullend verzekerd dan moet u de eerste 20 behandelingen zelf betalen. Vanaf de 21ste behandeling vindt vergoeding plaats vanuit de basisverzekering. Een verwijzing van huisarts / specialist is vereist. Alleen wanneer de aandoening die de arts / specialist op de verwijzing aangeeft, voorkomt op de lijst die de overheid heeft samengesteld is er sprake van een chronische indicatie. Ook als u al heel lang klachten hebt, wil dit niet zeggen dat u ook een chronische indicatie heeft. Zie hier een volledige lijst van chronische aandoeningen.
Wordt een behandeling altijd vergoed voor personen onder de 18 jaar?Voor kinderen en jongeren tot 18 jaar geldt als basisregel dat de eerste 9 behandelingen fysiotherapie gedekt worden door de basisverzekering, met de mogelijkheid van nog 9 extra behandelingen als de eerste 9 behandelingen nog niet het gewenste resultaat hebben. Mochten er meer behandelingen nodig zijn, dan geldt in principe dat deze niet door de basiszorgverzekering worden gedekt. Voor bepaalde aandoeningen geldt echter dat mogelijk alle behandelingen worden vergoed. Kinderen en jongeren tot 18 jaar zijn automatisch meeverzekerd bij de ouder met de meest uitgebreide aanvullende verzekering. Zij hebben na de maximaal 18 behandelingen uit de basisverzekering, recht op het aantal behandelingen dat in de aanvullende verzekering is geregeld.
Rechtstreeks declareren bij de zorgverzekeraar?De behandelingen die binnen de verzekeringsvoorwaarden vallen, worden direct bij de verzekeraar met wie wij een contract hebben in rekening gebracht, hier merkt u niets van. Bent u niet of beperkt verzekerd kijk dan hier voor onze tarieven.
Bij welke zorgverzekeraars zijn jullie aangesloten in 2025?In 2025 hebben wij contracten met zorgverzekeraars: Zilveren Kruis, VGZ, Eno, DSW, Menzis, Caresq, A.S.R. , ONVZ, De Friesland, FBTO, Aevitae (EUCARE), Ziezo, ZEKUR, Univé, United Consumers, Interpolis, Salland, Stad Holland, InTwente, Hema, Anderzorg, De Christelijke Zorgverzekeraar.

Dit betekent dat u niets hoeft te doen en wij rechtstreeks bij de zorgverzekeraar uw behandeling(en) declareren. Wel dient u in het bezit te zijn van een aanvullende verzekering met fysiotherapie in het pakket. Indien u alleen een basisverzekering heeft, kunnen de behandelingen niet aan uw zorgverzekeraar gefactureerd worden. U zult dan een particuliere nota van ons ontvangen. U dient een aanvullende zorgverzekering af te sluiten om fysiotherapie vergoed te krijgen. Kijk dus goed uw polis na voordat u voor verassingen komt te staan. In sommige gevallen wordt fysiotherapie wel vanuit de basisverzekering vergoed. De dekking voor fysiotherapie vanuit de basisverzekering verschilt en is afhankelijk van de leeftijd en of de patiënt onder een chronische indicatie valt. Meer informatie over vergoedingen vindt op zorgwijzer.nl

Let op! Wij hebben in 2025 geen contracten met CZ, CZ direct, Ohra, Nationale Nederlanden, Just, VVAA en Zorg & Zekerheid.
De reden waarom wij in 2025 geen contracten hebben afgesloten met deze genoemde zorgverzekeraars, heeft alles te maken met de vergoedingen die wij krijgen als fysiotherapiepraktijk.
De inflatie is momenteel zoals het u niet is ontgaan torenhoog voor iedere burger, maar ook voor iedere ondernemer. De kosten voor een zorgverzekering stijgt voor de gewone burger in 2025 onproportioneel met als reden: “De zorgkosten worden duurder ivm vergrijzing, zijn er meer ziekenhuis bezoeken, en de lonen van zorgverleners gaan omhoog.” Vreemd genoeg zien wij van deze premieverhogingen niks terug in de tarieven/vergoedingen voor de fysiotherapiepraktijken. Loonsverhoging voor de zorgverleners? Dat laatste geldt helaas niet voor de fysiotherapeuten/praktijken. De onkosten stijgen enorm en om de zorgkwaliteit van Redlex Fysio hoog te kunnen houden moet er wel een kostendekkende vergoeding tegen overstaan om scholingen te kunnen blijven volgen en investeringen te kunnen maken in de praktijk.

Helaas heb je als fysiopraktijk geen onderhandelingspositie als het gaat om de vergoedingen vanuit de zorgverzekeraar en worden er allerlei eisen en plichten gesteld. Het is daadwerkelijk tekenen bij het kruisje. Ik als praktijkeigenaar vind de vergoedingen vanuit deze genoemde zorgverzekeraars niet toereikend en kostendekkend genoeg om mijn kwaliteit hoog te kunnen houden en vind het onacceptabel. Zoals u kunt lezen heeft Redlex Fysio enorm veel hoge recensies en is enorm gewild in Amsterdam Noord. Dat wil ik graag zo houden!

Maar wat betekent dit voor u? Als u in 2025 bent verzekerd bij CZ, CZ direct, Ohra, Nationale Nederlanden, Just, Zorg en Zekerheid, Nationale Nederlanden, of VVaa, dan kunt u nog steeds bij ons terecht voor fysiotherapie. Echter dient u zelf de behandelingen voor te schieten (conform onze praktijktarieven). Deze gemaakte kosten kunt u daarna zelf declareren bij uw zorgverzekeraar, waarbij u hiervan een percentage van krijgt vergoed. Let op. Hoeveel procent u krijgt vergoed van uw zorgverzekeraar is dan afhankelijk van uw polis en dient u zelf goed na te kijken. U dient dan wel in het bezit te zijn van een restitutiepolis. Het is ook belangrijk om te weten dat u hierbij een percentage krijgt vergoed van het tarief wat deze zorgverzekeraars normaliter aan ons zouden betalen als wij een contract met ze zouden hebben. U krijgt dus niet een percentage vergoed van het bedrag wat wij u in rekening brengen.

Wat is een restitutiepolis?Bij een restitutieverzekering krijg je bij elke zorgaanbieder een vergoeding en heb je dus meer keuzevrijheid. Bij een zuivere restitutiepolis ben je volledig vrij om je eigen zorgverlener te kiezen. Als je zorgverzekeraar met zorgaanbieders afspraken heeft gemaakt over de betaling, hoef je niets voor te schieten en wordt de genoten zorg direct in rekening gebracht bij uw zorgverzekeraar. Ga je naar een zorgverlener waarmee geen contract is afgesloten, dan moet je vaak de rekening voorschieten. Deze kun je later bij je zorgverzekeraar declareren en wordt dan voor een percentage vergoed, afhankelijk van je polis.
Verschil tussen restitutie-en naturapolisZowel de naturaverzekering als de restitutieverzekering sluiten contracten af met zorgverleners. De restitutieverzekeraar heeft vaak meer zorgverleners gecontracteerd. Ga je met een naturaverzekering naar een niet- gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je maar een percentage van de rekening vergoedt. De hoogte van dit percentage verschilt per zorgverzekeraar en polis. Als je met een restitutieverzekering naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, krijg je wel het volledige marktconform bedrag vergoed. Hierdoor is een restitutieverzekering vaak duurder dan een naturaverzekering.
Kan ik aan huis behandeld worden?Ja, als u niet in staat bent om zelf te komen en u kunt ook niemand vragen om u te brengen komen wij bij u thuis. Dit doen wij vaak bij mensen met een nieuwe heup of knie, maar ook bij mensen die om wat voor reden dan ook slecht ter been zijn. Behandeling aan huis kan alleen op verwijzing van uw huisarts en/of specialist plaatsvinden. Is het nodig dat we bij u aan huis komen ? Vraag uw huisarts of specialist dit te vermelden op de verwijzing.
Hoe kan ik me aanmelden voor een afspraak?U kunt bij ons online een afspraak inplannen via deze site. U kunt ons ook altijd bellen naar 0610212647 of mailen naar redlexfysio@gmail.com
Wat moet ik doen als ik verhinderd ben?Indien u verhinderd bent dient u zich minimaal 24 uur van tevoren af te melden. Wij kunnen dan nog andere patiënten oproepen. Indien u verzuimt (op tijd) af te melden, wordt een deel (75%) van de kosten van de behandeling bij u in rekening gebracht. Afspraak annuleren of wijzigen? Dit kunt u mailen naar redlexfysio@gmail.com of op werkdagen binnen openingstijden per telefoon/whatsapp op 0610212647. Buiten openingstijden of in het weekend met spoed een afspraak annuleren of wijzigen? Stuur dan een mail naar redlexfysio@gmail.com of een whatsapp naar 0610212647.
Wat moet ik meenemen op de eerste afspraak?Als u via verwijzing van de huisarts of specialist komt, moet u de verwijsbrief daarvan meenemen. Verder een geldig identiteitsbewijs, een verzekeringspasje en een handdoek of korte (sport) broek.
Waar kan ik de algemene voorwaarden lezen? Klik op deze link om de algemene voorwaarden van Redlex Fysio te lezen.

Heeft u nog andere vragen? Vul dan onderstaand contact formulier in.